Stadbouwspel met harige bevers
Timberborn is een premium simulatiespel gemaakt door ontwikkelaar Mechanistry. Het is een stadbouwtitel waarin spelers de controle nemen over harige en vindingrijke bevers. Hierin zullen ze een kolonie herbouwen en een wereld vernieuwen die door mensen in een wildernis is veranderd.
Vergelijkbaar met Frostpunk, speelt Timberborn zich af in een post-apocalyptische wereld waarin spelers te maken krijgen met en moeten omgaan met harde omgevingen en situaties om te overleven. Wat deze early access titel bijzonder maakt, is dat het hen de leiding geeft over een volledig bevercast van personages.
Wel, dam
Timberborn speelt zich af in een wereld waar mensen verdwenen zijn, maar niet voordat ze de aarde vernietigden en haar natuurlijke hulpbronnen plunderden. Er zijn echter nog steeds de bevers over, en zij moeten een manier vinden om te overleven in de woestenij waarin ze momenteel leven. Een uitgestrekte bevermaatschappij is aan het licht gekomen, en je kunt ervoor kiezen om deel uit te maken van de natuurminnende Folktails of de ijverige Iron Teeth.
Er zijn natte en droge seizoenen in het spel die verschillende benaderingen vereisen om ermee om te gaan. Voorraad voedsel en benodigdheden aan en houd je gewassen gezond tijdens droogtes. Ondertussen, zet dammen en sluizen op wanneer het moesson seizoen komt. Er is beperkte grond om mee te werken, dus gebruik verticale architectuur om je kolonie op te bouwen. Hout is je essentiële hulpbron, en je zult ook nieuwe technologieën eromheen moeten onderzoeken.
Natuurlijk kan het niet alleen serieus werk zijn, want je moet ook de hoge moraal behouden. Om daarbij te helpen, kun je verschillende activiteiten integreren, wat heerlijke kost meebrengen, en versieringen en monumenten opzetten om iedereen gezond en gelukkig te houden. Het spel raakt echter relatief snel uitgeput qua inhoud, aangezien de ervaring in de latere stadia een beetje saai en oninteressant kan aanvoelen.
Wat is er nieuw?
De Update 4 patch komt met een hoop veranderingen die de manier waarop een speler Timberborn speelt zullen herdefiniëren. Naast nieuwe factie-inclusies, brengt het ook bugfixes en andere aanpassingen. Een van deze veranderingen is de nieuwe lijn van gewassen die aan de Iron Teeth factie zijn gegeven, waardoor sommige van de oudere gewassen vanaf nu puur exclusief zijn voor de Folktails factie. De gewassen omvatten:
- Canola
- Cassave
- Koffieplant
- Maïs
- Aubergine
- Koolrabi
- Mangroveboom
- Sojaboon
Bovendien worden nieuwe gebouwen aan de Iron Teeth gegeven. Deze omvatten de Fermenteerder, Oliepers, Hydroponische Tuin, Voedselfabriek en Koffiebrouwerij. Ondertussen krijgen de Folktails ook factiespecifieke structuren zoals de Heg, Efficiënte Boerderij en Zagerij. Verder komt de update met een nieuwe boom, de Eik, waarvan de groei tijd een lange 30 in-game dagen is, maar een indrukwekkend aantal van acht logs oplevert.
Bovendien worden nieuwe monumenten aan het spel toegevoegd, om het verschil tussen de twee facties verder te benadrukken. Voor de mildere Folktails zijn dit het Boerenmonument, Braziers van Verbondenheid, en Fontein van Vreugde. Aan de andere kant krijgen de hardwerkende Iron Teeth het Arbeider Monument, Vlam van Eenheid, en Eerbetoon aan Vindingrijkheid.
Herzieningen zijn ook aangebracht aan de district en distributie functies van het spel. Voor het eerste zijn de bereiklimieten opgeheven — nu kan de speler een district over de kaart uitbreiden naar hartenlust. Wat betreft het laatste, zijn alle distributieprocessen nu volledig geautomatiseerd, wat betekent dat goederen standaard naar districten met specifieke magazijnen worden geïmporteerd. Naast die, is er een nieuwe medium-moeilijkheidskaart, Kraters, aan het spel toegevoegd.
Bovendien zijn er aanvullende veranderingen aangebracht aan de geluiden en graphics van het spel. Er zijn nieuwe geluidseffecten, modelaanpassingen, visuele bugfixes, en meer. De moeilijkheidsgraad van het spel is ook herbalanceerd. Ten slotte zijn er ook aanpassingen gedaan aan het lettertype, de scrollbalk en iconen van het spel.
Een kijkje in Badwater
Timberborn's laatste update, Badwater, verhoogt de complexiteit en onvoorspelbaarheid van het spel terwijl het talrijke suggesties van spelers incorporeert. Deze update introduceert een aanzienlijke uitdaging: de badtide — een nieuwe seizoensgebonden effect dat de overlevingsstrategieën van je beverkolonies test. Dit milieugevaar wordt veroorzaakt door giftig afval van menselijke activiteiten dat nu het landschap vervuilt, waterbronnen corrumpeert, bevers schaadt, de landbouw verstoort en flora verwoest.
Als reactie op de bedreigende toestand kunnen spelers terugvallen op vertrouwde hydro-engineering methoden, waaronder het strategisch gebruik van dammen, sluizen, pompen en terreinmodificatie. Deze conventionele hulpmiddelen zijn echter mogelijk niet altijd voldoende in het licht van een dergelijke bedreiging. Om de veerkracht te vergroten, bevat het spel nu een reeks innovatieve gebouwen die zijn ontworpen om de schade te beperken. De gameplay is ook aangepast om twee vrijstromende wateren op de kaart te beheren.
Badwater-immuniteit bots zijn een nieuwe toevoeging, waardoor de bevers uitblinken in het terraforming. Bijgevolg heeft het spel de healer rol en medische remedies uitgefaseerd, hoewel medische bedden nog steeds beschikbaar zijn voor het behandelen van beroepsziekten onder bevers. Deze verbetering bevat ook badwater-aangedreven dynamieten om de herbouwtaken te versnellen. Bovendien breiden aanzienlijke upgrades, zoals een krachtigere grote waterpomp en een geavanceerd krachtwiel, het bereik van potentiële ontwikkelingen uit.
Verbetering van de interface van het spel
Om de verschuivende klimaten van de drie verschillende seizoenen vaardig te beheren, heeft het spel opvallende overgangsschermen en onderscheidende audiosignalen geïntroduceerd die de meeslepende ervaring verhogen. Elke officiële kaart is geüpgraded om de veranderingen naadloos te integreren. De wijzigingen variëren in schaal: terwijl kaarten zoals Duizend Eilanden, Bergketen, en Helixberg uitgebreide herzieningen hebben ondergaan, zijn andere zoals Vlaktes, Canyon, en Watervallen aangewezen als beginner-vriendelijke gebieden.
Bovendien is het opslaan van spellen ook verbeterd voor meer duidelijkheid. Nu wordt er een screenshot gemaakt en weergegeven op het laadspel scherm telkens wanneer er een save wordt gemaakt. De laadspelinterface zelf is opnieuw ontworpen voor een betere gebruikerservaring. Bovendien, wanneer je een nieuw spel start en een kaart kiest, zullen spelers een thumbnail en een door de maker geleverde beschrijving voor elke kaart zien, waardoor de selectie gemakkelijker en informatiever wordt.
Introductie van lumberpunk
Een stadbouwspel met de mensen verdwenen, vervangen door bevers — deze premisse alleen is reden genoeg om deze titel een kans te geven. Je moet echter dieper graven — woordspeling bedoeld. Het heeft ook solide gameplay en mechanics om het te ondersteunen. Dus, als je een fan bent van dit soort spellen en op zoek bent naar iets iets anders, is Timberborn het waard om te bekijken. Aanbevolen.